Alla inlägg den 27 juli 2013

Av Cecilia Spånbo - 27 juli 2013 17:08

Satt och tänkte på hur hutlöst, skamligt bra jag har det. Jag vet att WHOs definition av detta lyder "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande".

Fysiskt mår jag bra, min rygg är som den är och så länge jag kan klara mig på Tradolan när det är som ondast så måste jag säga att det är helt okej. Det finns människor som har långdragna livshotande sjukdomar. Det har inte jag.

Psykiskt kan det vara lite si och så då jag djupt sörjer saknaden av min mamma. Nu är det så som det är och någon sa en gång att så länge du i inte glömmer henne finns hon. Jag glömmer aldrig. Har ett fint kort på henne i plånboken så jag ser henne varje dag. Här på Enebäck har gubben hjälpt mig göra en minnesplats. Där tänder jag ljus på hennes födelsedag och döddag men även andra dagar. Pappa är också en sorg att han får ha det som han har det de sista åren av sitt liv men även det ägs upp när vi åker dit och han tröstar, skrattar och sjunger. Så psykiskt har jag nog det som alla andra ups and downs. När det är botten har jag min man som lyfter mig och mina djur. Mina hästar är de som lyfter mig när jag glömt hur man ska flyga.

Socialt har jag det BÄST! Alla vänner här på gården som nu när det kom fram kramat, pratat... De som vi haft här som skickar hälsningar via mail och sms. De vännerna vi inte delar hästar med som hela tiden stöttar utan att tränga sig på. Också Åsa och hennes familj i Skåne som betyder otroligt mycket för pappa.
Våra vänner är som en skyddsmur runt oss.
Man kan tro att jag känner mig ensam då mamma är död och på hennes släktsida har de gått bort som jag vill umgås med. Men jag har fått en ny familj, min faster och hennes gubbe. De håller vad de lovar, ställer upp och lyssnar. Älskar er! Jag har byggt upp en mycket nära relation till min kusin. Hon är värd att kallas syster så nära har vi kommit. Hon vet allt om mig och jag tror/hoppas hon berättar allt för mig. Älskar dig kusin, syster...
För att vara min vän krävs inget extremt vackert yttre, du får gärna ha någon diagnos-det avskräcker inte, du behöver inte ha någon vacker titel eller vara elit inom något. Jag värderar ditt inre.

Så som sagt jag har det hutlöst bra och tänk när jag efter 41 år blir fri. Då kommer jag sväva:)

Kram på er och jag finns, jag finns för er alla! Läs de här orden de finns i mitt sovrum och de är så sanna.

Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du

Det finns alltför många som vill tala om
Att du bör vara si och så
Gud Fader själv, han accepterar dej ändå
Och det kan du lita på

Du passar in i själva skapelsen
Det finns en uppgift just för dej
Men du är fri att göra vad du vill med den
Säga ja eller nej

Nej jag är inte jättereligiös men mycket budskap i Bibeln tror jag på.


Av Cecilia Spånbo - 27 juli 2013 09:23

Så är det. På morgonen kan man dricka kaffe länge. Det är guldkant.

Idag ska det hämtas sten.

Kram mer kommer

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Klipper du din häst?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards