Direktlänk till inlägg 12 januari 2014

Obehagskänsla

Av Cecilia Spånbo - 12 januari 2014 10:46

Jag har den idag och alla andra dagar jag ska åka hem till pappa. När vi hade pappas ekonomi hade jag alltid med något nytt till honom. Något gott att äta, några kläder, hjälpmedel... Jag kan inte handla hur mycket som helst till pappa då min ekonomi inte skulle hålla. Jag ska försöka åka dit i kväll med datum för när vi ska göra saker tillsammans istället... Hatar att se hur torftigt han har det. Det finns liksom ingen glamor i hans liv längre. Ingen guldkant utan bara det nödvändiga. Det handlar inte om att pappa inte skulle ha råd för han skulle kunna handla rejält. Hans tjocktv skulle jag vilja byta ut. Tv är en stor del av hans liv nu så varför kunde han inte få ett bra kanalutbud och en stor tv. En tv i sovrummet har jag stridit för länge. Han skulle då inte behöva ligga vaken från typ 20.00 och titta i taket utan titta och somna till TVn. Jag pratar med mig själv om att inte lägga energi på sånt jag inte kan påverka men det är svårt... Skype skulle jag vilja lära honom. Att se honom när vi pratar gör att jag förstår bättre men att få en dator till han är nog bara att glömma. Obehag är vad det är 1500 kr som är hans månadspeng räcker knappt till hockeyn och färdtjänst.

Jag har tänt i vår kamin i köket. Det är en gammal kamin som alltid funnits i huset. Den sprider värme ut på alla element och jag känner mig rik när jag tänder i den. Det sprakar och lyser. Det blirmotroligt skön värme. Det allra bästa är att veden kommer från vår egen skog. Johan har sågat och jag har stått med klyvmaskinen. Mycket jobb men så skönt att veta att vi kan få vår värme av vad Enebäck erbjuder. Det tråkigaste och jobbigaste är vedhämtning. Jag har en ide'. Ska bli skönt om vi kan få in rejält med ved på en gång. När pappa är här ska kaminen alltid tändas.

Fick en fråga varför vi inte har lösdrift. Vi hade det ett tag men det var helt klart inte min grej. Det var tusen gånger mer jobb och absolut inte ekonomiskt. Jag hävde ut mat men kände ändå inte att jag hade koll. En av våra unghästar Emil missade jag. Trots allt hö osv så blev han tunn som en sticka. Tack vare grannarna som såg att han inte fick äta utan blev undanskuffad av de andra var det svårt att stödfodra. Jag var konstant orolig om det regnade eller blev superkallt. Mitt i natten sprang jag med täcken för att vara säker på att de inte frös. Vatten skulle bäras i parti och minut. Hästarna såg ut som björnar i sina vinterpälsar och att hålla dom fina var bara att glömma. Mocka ur hallen var en heldags göra. Nej jag fixade det inte. Antagligen berodde det på okunskap och att jag inte kollat upp mer, frågat och funderat. Men jag har kontrollbehov och det blev svårt med kontroll och lösdrift. Nu står alla hästar i box på natten och så vill jag ha det. Många fina lösdriftstall finns det med kunniga människor som vet hur de ska göra. Jag kan det inte.

Idag får jag rida Tanja! Åh vad kul. Det är inte ofta jag får låna henne. Dotra planerar varje vecka och sällan finns plats för mamma. Jag har ju bara nästan ridit unghästar flera år men Tanja är så välutbildad och härlig att rida. Hon har kvaliteer som jag verkligen kan njuta av. Dotra set nog också en fördel i att mamma ibland rider igenom hennes ponny även om hon vill själv.

Både gott och ont bjuder dagen på. Ska nog köpa med en chokladask till pappa så han har något att njuta av. Jag hoppas att jag får styrkan att åka dit. Mår ganska pyton precis innan och ja jag har vänt i vår ytterdörr.

Äntligen blev det så vinter. En som INTE gillar kylan är Myra. Vi får tvinga ut henne att kissa. In fort och hon riktigt huttrar. Bilden är tagen efter morgonens kiss och bajs runda

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia Spånbo - 14 maj 2014 14:50


Eftersom att den här bloggen har varit ett sätt för mig att hantera det kaos en person skapat runt mig och min familj kommer jag att avsluta den. Allt är över och jag känner mig som en otroligt stärkt och oövervinnelig person idag. Jag kommer nu kunn...

Av Cecilia Spånbo - 17 april 2014 09:52


Jag och Johan har tillbringat några dagar i Amsterdam. Varje vår åker vi ensamma bara vi två till något ställe och möter våren. Amsterdam var helt i min smak. Jättefina hus, kanaler, trevliga människor, god mat.... Nackdelen var allt rökande av hasch...

Av Cecilia Spånbo - 7 april 2014 20:37

Åker från jobbet för att ge mig en puss på vår 13 åriga bröllopsdag. Att han sen säger att jag är vacker gör mig lyrisk. Älskar dig Johan, du är mitt allt. Finns ingen finare människa i hela världen! ...

Av Cecilia Spånbo - 4 april 2014 22:30


Millimani är hemma och NEJ jag ska inte träna och tävla och NEJ jag är inte egoistisk. Hon är min häst och JA hon är bra. Men hon är min och nu ska det bli minimillisar. Hon mår bra, har det bra och tävlingar är ett minne blott. Dotra tävlar det gör ...

Av Cecilia Spånbo - 30 mars 2014 09:05


Det är så jag gör... Jag lever med något svart. Vaknade i natt igen och drömde om att pappa gick bort. Drömmen kommer ofta och jag vaknar ledsen och helt svettig. Det är svårt att somna om efter en sån dröm vill jag lova. Tävlingar igår och trots...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Klipper du din häst?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards