Direktlänk till inlägg 5 september 2013

Igår var jag en slagen hjälte

Av Cecilia Spånbo - 5 september 2013 14:56

Men idag är det bättre. Så sjukt trött den här perioden då jobbet kräver max, man möter massor av barn med baciller och allt ska klaffa med jobb, familj, barn och djur. Stöp på soffan en halvtimme efter jobbet. Då är jag trött.

Efter snabb sovningen blev det kaffe inna jag kom ut i stallet och där var det bara höpåsar kvar att fixa. Ylva stod med Ylva-Li i spolspiltan och gnodde in henne med schampo. Var behövligt efter 3 månaders vildhästliv i Kväggen på bete. Ylva-Li går med Hope och Pims. Enkla att släppa ihop enligt Ylva. Hope brydde sig inte alls och fölisar Pims hade mest föltuggat. Imorse markerade Hope en enda gång att hon valde hölåda först. No problem sa Ylva- Li jag tar den som blir över...

Våra foderlådor är toppen. Det är halvpallar med två ramar ovanpå. De är målade med tjära så inte hästarna ska bita i dom. Ingen häst blir utan låda i hagen för de går två och två och lika många hästar lika många lådor:) Vi har ställt isär lådorna så att man lätt når att kasta i höet utifrån hagn men hästarna når inte varandra då lådorna är med avstånd mellan. Skönt att inte behöva oroa sig för sandkolik eller gegga i höet för den dagen regnet kommer förvandlas många hagar till lera, vatten och sand. Vi använd nu fyra av våra fem vinterhagar. När det frusit ska de unga med stort behov av rörelse få gå ut i den största vinterhagen. I den finns kuperad mak och skog.




När Ylva-Li var ren men blöt skulle jag ta henne och beta så hon torkade. Den hästen hatar mig. Hon var inte intresserad av mitt sällskap utan ville bara gå in i sin box. Hon är skeptisk då det är jag som sprutat henne med flugmedel, avmaskat henne, klippt ur öronen osv det blir till att fjäska. Älskar hennes sätt att vara. Trygg och bestämd. Hon kommer bli bra!

Tog istället ut ta ja som ridits av dotra för att beta men Herren Gud det var som att köra en gräsklippare. Hon bara öste i sig. In med den sen blev det att plocka gräs. Tycker de ska få av det goda så länge det finns trots att de nu fodras med hösilage. Tanja blir inte tjock så hon fick det mesta.

Ylva rider Hope för fullt och är de drog iväg på en runda röjde jag i trädgården och konstigt nog gjorde det mig Piggelin! Hope är mycket personlig och lugn som en filbunke, liknas vid en Finlands färja i ridningen och dessa två saker passar Ylva bättre än mig.

Jag önskar och hoppas att ni alla har det bra. Avslutar med ett citat: Jag skulle gå under av leda om livet var så enkelt oh smärtfritt som jag önskar att det var. Kram

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Cecilia Spånbo - 14 maj 2014 14:50


Eftersom att den här bloggen har varit ett sätt för mig att hantera det kaos en person skapat runt mig och min familj kommer jag att avsluta den. Allt är över och jag känner mig som en otroligt stärkt och oövervinnelig person idag. Jag kommer nu kunn...

Av Cecilia Spånbo - 17 april 2014 09:52


Jag och Johan har tillbringat några dagar i Amsterdam. Varje vår åker vi ensamma bara vi två till något ställe och möter våren. Amsterdam var helt i min smak. Jättefina hus, kanaler, trevliga människor, god mat.... Nackdelen var allt rökande av hasch...

Av Cecilia Spånbo - 7 april 2014 20:37

Åker från jobbet för att ge mig en puss på vår 13 åriga bröllopsdag. Att han sen säger att jag är vacker gör mig lyrisk. Älskar dig Johan, du är mitt allt. Finns ingen finare människa i hela världen! ...

Av Cecilia Spånbo - 4 april 2014 22:30


Millimani är hemma och NEJ jag ska inte träna och tävla och NEJ jag är inte egoistisk. Hon är min häst och JA hon är bra. Men hon är min och nu ska det bli minimillisar. Hon mår bra, har det bra och tävlingar är ett minne blott. Dotra tävlar det gör ...

Av Cecilia Spånbo - 30 mars 2014 09:05


Det är så jag gör... Jag lever med något svart. Vaknade i natt igen och drömde om att pappa gick bort. Drömmen kommer ofta och jag vaknar ledsen och helt svettig. Det är svårt att somna om efter en sån dröm vill jag lova. Tävlingar igår och trots...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Klipper du din häst?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards